Netwerkbijeenkomst Verblijfsaccommodaties de Kempen

| Jim Steenbakkers

Afgelopen donderdag, op 30 maart 2023, vond de eerste netwerkbijeenkomst van de samenwerkende Visit organisaties binnen het Land van de Brabantse Kempen plaats. Het thema van deze bijeenkomst was ‘Out of the Box’, en of we dat gegaan zijn? Jazeker! De avond was exclusief georganiseerd voor onze Kempische verblijfsaccomodaties en leden van het Land van de Brabantse Kempen. Jan Burgmans, voorzitter van Beleef Bergeijk nam ons allereerst mee in waarom we samen kwamen en wat de toekomstplannen van de samenwerkende ‘Visits’ zijn. Samenwerking, daar draait het om in onze nieuwe strategie. We zijn dan ook van plan om dit soort bijeenkomsten te herhalen en op te schalen naar iedereen die toeristisch in de Kempen actief is. Ook stond Jan kort stil bij het UVP, het uitvoeringsprogramma welke we als Visit organisaties samen met de vier Kempengemeenten hebben voor onze toeristische ambitie en de projecten die hierbij horen. 

Jos Burgers

Na dit mooie welkomstwoord zijn we op inspirerende wijze meegenomen door Jos Burgers, bekend van een aantal bestsellers zoals ‘De wet van SNUF’, ‘Geef nooit korting!’ en ‘Elke dag één fan’. Naast het feit dat de keynote van Jos erg leerzaam was en boordevol handige tips zat – zoals het ABC’tje over Aandacht, Begrip en Complimenten – was zijn gehele verhaal ook enorm grappig. Menig maal klonk er hard gelach door het Koetshuis van Huize Rustoord, de unieke locatie waarop we onze gasten vanuit de Kempen mochten ontvangen.

Ik moet mezelf erop betrappen dat ik in de dagen daarna menig ‘sukkel-zin’ heb moeten inslikken en ook voorzichtig thuis wat van de tips die Jos rondom Snuf (zijn hond) en Julia (zijn vrouw) had, heb toegepast. Overigens heb ik al meerdere succesverhalen mogen vernemen vanuit onze deelnemers over - met name - het toepassen van die ene tip: ‘Vraag altijd eerst naar de foto’s van de ander!’ Gegarandeerd succes voor een fijne thuiskomst.

Workshop - fans voor de Kempen

Zelf mocht ik de workshop aftrappen, die we samen met de werkgroep hadden bedacht. Een ‘template’ oftewel invuloefening, met daarop diverse vragen over hoe wij in de Kempen fans willen creëren, was het decor voor deze setting. Het werd een interactief uurtje, waarin de groep van meer dan 100 deelnemers - volledig door elkaar gehusseld - aan de slag is gegaan. 

We sloten af met een gezellige borrel in de bar van Huize Rustoord, die nog tot laat op de avond werd voortgezet. Tijdens de borrel kregen alle deelnemers de kans om zich onder te dompelen in de locatie. Alle hotelkamers en kunstzinnige hoekjes van het landgoed waren namelijk exclusief voor ons opengesteld. Het was een waar lust voor het oog om te dwalen door de gangen vol met prachtige barokstijl schilderijen en moderne sculpturen. Bij Huize Rustoord is het kunst wat de klok slaat. Van stoel tot salontafel, van lampenkap tot asbak en van sierlijst tot aan vloerkleed. 

Vervolgstappen

We hebben tijdens de workshop allerlei mooie geeltjes mogen ophalen over hoe we de ‘(vis)itors’ beter kunnen gaan rond laten zwemmen in de ‘vijver’ die de Kempen heet. We nemen jullie aanbevelingen natuurlijk allemaal mee. Een paar inkoppers zijn bijvoorbeeld: ‘één herkenbaar logo voor de Kempen’, ‘gezamenlijke aanbod promoten en bundelen’, maar ook een ‘Kempische goodiebag met flyers over alles wat er te doen is in de buurt’. Toen ik dit geeltje terugzag dacht ik gelijk weer aan het verhaal van Jos: ‘…als je iemand weg wil jagen, geef ze dan een flyer mee.’ ‘Uiteraard is reclame zeer nuttig…’, zo legt Jos uit, ‘…maar alleen als je je verhaal, concept en je gastvrijheid op orde hebt!’ Gelukkig weten we met z’n allen dat dat in de Kempen wel goed zit! Graag tot de volgende keer.